Informator dla Pacjenta
POBYT W WOJEWÓDZKIM SZPITALU SPECJALISTYCZNYM NR 5 IM. ŚW. BARBARY W SOSNOWCU
SZANOWNY PACJENCIE
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 5 im. św. Barbary w Sosnowcu jest jednym z największych kompleksów szpitalnych makroregionu śląskiego i Polski południowej. Głównym kierunkiem działania Szpitala jest leczenie urazów wielonarządowych. Mając na uwadze powyższy cel dążymy do wyposażenia Szpitala w bardzo nowoczesny sprzęt diagnostyczno-leczniczy oraz wysoko wykwalifikowaną kadrę, co pozwoli zapewnić pełny zakres metod diagnostycznych i terapeutycznych dla pacjentów.
MISJA SZPITALA: NASZYM CELEM – RATOWANIE ŻYCIA I ZDROWIA PACJENTÓW.
Nadrzędnym celem Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 5 im. św. Barbary w Sosnowcu jest działanie ukierunkowane na utrzymanie wysokiego poziomu jakości świadczonych usług zgodnie z oczekiwaniami pacjentów.
Ratujemy życie i zdrowie pacjentów w atmosferze bezpieczeństwa i zaufania w oparciu o profesjonalizm świadczonych usług rozumiany jako połączenie najlepszej wiedzy i umiejętności oraz zaangażowania pracowników, dzięki którym tworzymy ośrodek o najwyższym stopniu konkurencyjności w dyscyplinach zabiegowych i medycynie ratunkowej.
PRAWA PACJENTA
Pacjent ma prawo:
1. Do ochrony zdrowia
2. Do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej
3. Do natychmiastowej pomocy medycznej w zakładzie opieki zdrowotnej, ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
4. Do rejestracji u świadczeniodawcy (poradnie, pracownie) osobiście, przez osoby trzecie i telefonicznie
5. Do wyboru szpitala spośród szpitali, które zawarły umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia z zastrzeżeniami wynikającymi zobowiązujących przepisów prawa
6. Do orzeczeń i zaświadczeń lekarskich wydawanych bezpłatnie, jeżeli są one związane z: dalszym leczeniem, rehabilitacją, niezdolnością do pracy, kontynuowaniem nauki, uczestnictwem dzieci, uczniów, słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli i studentów w zajęciach sportowych i w zorganizowanym wypoczynku, a także wydawanych dla celów pomocy społecznej lub uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego
7. Do poszanowania intymności i godności
8. Do informacji od lekarza o: swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich
zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia, rokowaniu. Lekarz może być zwolniony z tego obowiązku wyłącznie na żądanie pacjenta. Lekarz może udzielać powyższych informacji, innym osobom tylko za zgodą pacjenta
9. Do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
10. Do opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez
pacjenta
11. Do umierania w spokoju i godności
12. Do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
13. Do tajemnicy informacji związanych z pacjentem
14. Do wniesienia sprzeciwu lub skargi
15. Do dostępu do dokumentacji medycznej
16. Do wyboru i zmiany świadczeniodawcy
17. Do opieki duszpasterskiej
18. Do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
19. Do wyrażenia sprzeciwu na pobranie po śmierci komórek, tkanek i narządów oraz cofnięcia
tego sprzeciwu w każdym czasie
20. Do wyrażenia dobrowolnie świadomej zgody w formie pisemnej na uczestnictwo w badaniu
klinicznym lub eksperymencie
21. Do pomieszczenia i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia pacjenta
22. Do wypisania ze szpitala, gdy stan zdrowia pacjenta nie wymaga dalszego leczenia w szpitalu bądź na własne żądanie
23. Do bezpłatnych środków farmaceutycznych i materiałów medycznych, niezbędnych
do udzielania świadczeń zdrowotnych
24. Do wyrażenia zgody na uczestnictwo podczas udzielania świadczeń zdrowotnych: studentów nauk medycznych, lekarzy oraz innego personelu medycznego, w przypadku demonstracji o charakterze wyłącznie dydaktycznym
25. Do przejazdu środkami transportu sanitarnego (w tym lotniczego) – na zlecenie lekarza, do
najbliższego zakładu opieki zdrowotnej udzielającego świadczeń we właściwym zakresie, i z powrotem bezpłatnie, w przypadkach:
1) konieczności podjęcia natychmiastowego leczenia w zakładzie opieki zdrowotnej;
2) wynikających z potrzeby zachowania ciągłości leczenia
26. Do wyrażenia osobiście lub przez przedstawiciela ustawowego sprzeciwu na wykonanie sekcji zwłok
27. Do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz w zakładach opieki zdrowotnej
28. Do zgłoszenia niepożądanego (tj. niekorzystnego i niezamierzonego) działania produktu leczniczego
Pełna treść ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dostępna jest w punktach pielęgniarskich oddziałów oraz rejestracjach do poradni.
KONTAKT Z RZECZNIKIEM
RZECZNIK PRAW PACJENTA | BIURO RZECZNIKA PRAW PACJENTA |
Bartłomiej Łukasz Chmielowiec | ul. Młynarska 46 |
kontakt: | 01-171 Warszawa |
tel.: /22/ 532 82 50 | tel.: /22/ 532 82 50 |
fax: /22/ 532 82 30 | fax: /22/ 532 82 30 |
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. | |
przyjęcia interesantów w dniach: poniedziałek w godzinach od 9:00 do 18:00 |
OGÓLNOPOLSKA BEZPŁATNA INFOLINIA RZECZNIKA PRAW PACJENTA
Czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-20:00
Kontakt /z telefonów stacjonarnych i komórkowych/:
Tel.: 800 190 590
Pacjenci przebywający na terenie szpitala mają dostęp do bezpłatnego, bezprzewodowego Internetu.
Od października 2014 roku istnieje możliwość zarejestrowania terminu wizyty w poradni przez Internet. Można w każdej chwili sprawdzić status rejestracji. Pacjent za pomocą wiadomości e-mail lub sms otrzymuje przypomnienie o terminie wizyty. W celu założenia konta (otrzymania nazwy użytkownika i hasła) należy jednorazowo zgłosić się do punktu „e-rejestracji” w szpitalu.
Pobierz ten Informator w wersji PDF!